Profil 2011

22 April 2010

Bab 2 Ting 5: Ekonomi Malaysia

Soalan Kajian Kes

Semasa kemelesetan ekonomi 1985, kadar rizab berkanun bank perdagangan dikurangkan daripada 5% kepada 4% mulai 1 April 1985 manakala kadar rizab tunai pula dikurangkan daripada 20% kepada 18.5% berkuatkuasa pada Februari 1986.

Selain daripada mekanisme tersebut, Bank Pusat juga telah menggunakan strategi kawalan ke atas kadar faedah dan syarat sewa beli bagi mengekang ‘kesan-kesan rantaian’ akibat kemelesetan yang semakin meningkat.

Berbeza pada tahun 2004 dimana Perangkaan Indeks Harga Pengguna (IHP) yang menjadi penanda aras inflasi di negara ini telah mencatatkan peningkatan 2.6% pada akhir Mac iaitu paras tertinggi sejak tahun 1999. Kenaikan dalam hamper semua komponen barangan itu disebabkan peningkatan harga minyak dan kos pengangkutan menyebabkan kesan yang cukup besar kepada semua barang keperluan dan harian yang lain. Gabenor Bank Pusat mengulangi dasar belanjawan untuk mengekalkan kadar faedah domestik pada tahap rendah untuk menyokong pertumbuhan ekonomi.


a) Jelaskan ‘ kesan-kesan rantaian’ akibat kemelesetan yang semakin meningkat.
(6 markah)

b) Bagaimanakah Bank Pusat dapat mempengaruhi aktiviti ekonomi semasa kemelesetan melalui kawalan ke atas kadar faedah dan syarat sewa beli?
(10 markah)

c) (i) Apakah yang dimaksudkan dengan inflasi? (2 markah)

(ii)Jelaskan bagaimana belanjawan negara boleh mengatasi masalah peningkatan
harga yang berterusan? (7 markah)

Jawapan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan